3 månader kvar

Jobbar i alla hörn samtidigt, och mycket på gång. Målet är att ha färdig bil när Meca Raceway öppnar.
http://mecaraceway.se/
Just nu ser det ganska kaotiskt ut. Det saknas många delar,-karossen är nästan helt tom. Bara rutorna sitter i.
.


Gundrill

Lite av dagens övning. 15 hål i varje bromsbelägg x 8 belägg,det blir 120 gradade hål. Tokigt ?? -ja jag vet...

VW Ultra

Tidningen VW Ultra gjorde ett reportage om bilen Agent Orange 2005.





Bromsbelägg

Bromsbelägg väger....Genom att byta från 40 mm breda belägg till 30 mm så väger bilen genast 680 gr mindre !
Tack till leverantören av bromsdelar:
Custom & Speedparts http://www.vwcustomspeed.com/


Styrningen

Ändrar från original styrsnäcka som är gjord av gjutjärn till en Stiletto kuggstång av aluminium. Viktbesparing:
3,75kg

Schweizerost

Bilen är lättad genom hålborrning redan när jag köpte den. Danny Allen som byggde bilen i England, har borrat 286 hål i karossen. Efter en kväll i garaget är pedalstället blästrat och hålborrat. Viktbesparing, -hela 40g. Nu väntar bara gulkromateringen.



Vikt

Hela bilen är nu nerplockad. Det är bara ett skal kvar. Inga dörrar,ingen front,ingen bakdel,ingen växellåda,-allt är bortplockat. Även ratten med dess infästning och pedalstället är borta. Detta måste jag flytta därför att bilen är ifrån England och således högerstyrd. Meningen med att plocka ner bilen så mycket är i huvudsak för att reducera vikten. Många delar kan bearbetas på något sätt och därigenom få ner vikten innan de monteras igen.

För att spara vikt tog jag bort hela ramhuvudet ifrån bottenplattan. Framvagnen fick istället ny infästning genom att göra en rörkonstruktion mot störtburen. Viktbesparing:11.4 kg



Agent Orange

Efter en 5:e plats i Gardermoen så växte hornen ut,jag vill åka fortare ! För att köra fortare så finns det lite olika knep. Större och starkare motor,eller lättare bil. Eller både och....
Jag började att leta ny bil,-igen ! Denna gången blev det en spännande tur till England. Jag hade nämligen hittat en färdig racebil. Det blev en lite ovanlig men spännande resa. Först buss hemifrån,sedan tåg till Kastrup för att ta flyget till Gatwick i London.
I London blev jag hämtad av killen som ville sälja sin racerbil till mig. Livsfarligt...-han körde på fel sida av vägen hela tiden !-och det gjorde alla andra också ! vänstertrafik ! Vi körde till hans garage där jag fick se bilen för första gången. -Agent Orange !
Den var precis som jag tänkt mig,så det blev affär. Vi körde sedan med bil och släpvagn till Harwich för att ta färjan till Esbjerg.
En stötig tur på Nordsjön i November är inte så kul. Eftersom bilen inte hade någon motor, och att den inte får köras på allmän väg blev jag sedan hämtad i Danmark av två goda vänner. -tack !
Resan hem med nya bilen gick bra.


Race säsongen 2011

Under 2011 körde jag en hel del på Malmö Raceway. Mycket ska fungera ihop om man vill få en bra tid. I dragracing är starten och 60-fotstiden (18meter) oftast helt avgörande.Även förarens reaktionstid är viktig.För att 60-fotstiden ska bli så bra som möjligt är det viktigt att värma däcken ordenligt, så att fästet blir bra. För att bilen sedan ska kommaiväg såfort som möjligt så justeras däcktrycket på bakdäcken ofta. Skillnader på 0,1 bar syns direkt på tidkorten.



När allt är rätt justerat är det en häftig känsla när startgranen slår om till grönt och det bär iväg.





Framhjulen lyfter upp i luften,och man skickar i växlarna utan att släppa på gasen,-ganska brutalt. Det vill till att bilen är rätt ihopskruvad för att hålla. Det är väldigt kul att köra ifrån dyra Porsche  och BMW M3 som kostar som en fin sommarstuga. När solen skiner och tusentals människor på läktaren apploderar är det lätt att rodna innanför hjälmen.
Bästa tid med "Silberblitz" blev 7,69 på Malmö Raceway ( 201m) och 12,29 och 170Km/h på Gardermoen (402m) vilket räckte för en 5 plats i "min" klass. Dvs bilar utan överladdning och DOT märkta däck ! Detta med en gatregistrerad bil.


2010/2011

2010 sålde jag min blå Bubbla ifrån 1973. Jag köpte istället en Bubbla med sk ovalruta ifrån 1957.Bilen var renoverad i slutet på 80-talet men inte färdigställd.Om man gillar gula bilar med rosa ränder så måste den vara perfekt.




Jag gillade däremot inte färgen men det gjorde inte så mycket.Bilen plockade jag ändå sönder i minsta beståndsdel,modifierade,förstärkte och lackerade. Bilen fick IRS bakvagn,störtbåge,Lexanrutor,skålade sportstolar,4 punktsbälte och mycket annat.








Slutligen efter att även blästrat och lackat bottenplattan så fick bilen sin slutliga färg: Silvermetallic.





Färgen med mycket metalleffekt och klarlack,är samma som Yamaha motorcyklar.Den silvriga färgen passar bra ihop med det svarta soltaket,de svarta stolarna och det svarta innertaket. Utmaningen blev att registreringsbesiktiga bilen med större motor.Det gick bra till slut. Efter den relativt korta byggtiden-ca 9 månader så var det dags för Malmö Raceway.






Gardermoen Raceway 2009

Efter att tagit dragracinglicens och kört en del på Malmö Raceway var det då dags för årets höjdpunkt, SCC i Norge. Gardermoen Raceway ligger precis granne med Gardermoen Airport.Dragstrippen är byggd på den gamla landningsbanan ifrån andra världskriget. Strippen är 402 meter. Tävlingen gick väldigt bra och jag blev nöjd, 12,72 s och 168 Km/h, det är samma prestanda som en modern Ferrari. Dessvärre gick ingående axel och ettans växel sönder efter våldsamma däckvibrationer vid starten. Strippen i Norge är väldigt hårt preparerad. Mycket klister på banan och varma slicks sliter hårt....Min vän och växellådsspecialist fick åter mer att göra. Tack för hjälpen !

Bilder ifrån en burnout.












Malmö Raceway

Här kommer några bilder ifrån Malmö Raceway.









Drivlinan

En kraftigare motor kräver en hel del förändringar av både chassi och drivlina för att hålla. Min vän fick i uppdrag att bygga en växellåda som håller. Det blev en stomme ifrån en 1975 års bubbla. Denna har kraftigare gjutning och håller därmed bättre. Diffrentialen inhandlades ifrån Engelska Quaife. En del nya kraftigare drev med annan utväxling kommer ifrån Albin Gears -Australien. För att de kraftigare Porsche drivaxlarna skulle passa så monterades 100 mm drivaxelflänsar. Allt detta tillsammans med en CNC fräst gavel skulle ge en stark växellåda. Även ett extra mellanhusfäste monterades.







Motorn

Till den blå bilen byggde jag en 2332 cc motor. Stommen är fortfarande VW original,dvs en luftkyld motor som lämnade 50 hästkrafter från fabriken. Med en 84mm vev,94mm cylindrar,Fk 87 kamaxel,MS 230 toppar ifrån svenska JP motorsport,dubbla Weber IDA 48,stor oljekylare med el fläkt mm så lämnar denna motor 223 hästkrafter uppmätt på Dyno.
Nya motorn



200 klubben

När jag kört röda Cabben några år så var det dags att uppgradera.Hornen har vuxit ut och mycket vill ha mer.Cabben såldes och gav plats åt en ljusblå 1303 ifrån Askersund. Bilen köptes osedd och transporterades hem med lastbil.Den blåa bilen hade redan från början lite "racingstuk".Lexanrutor,andra backspeglar,stor varvräknare mm. Jag jobbade hårt med bilen och bytte till kuggstångsstyrning. Bakvagnen kom ifrån Porsche 944. Framfjädringen byttes. Ställbara KONI dämpare runt om osv.



I`ve got the Bug !!

Efter att ha ägt en del olika Bubblor och någon Splitbuss, så var det dags att börja trimma Folkismotorn.
Min fru fick en VW 1303 cab i 30 årspresent. Den var väldigt vacker och vi fick många positiva kommentarer om bilen när vi körde med den.Jag tyckte däremot att bilen var lite "trött". I samma veva så träffade vi genom vår äldsta dotters klass en likasinnad. Han har kört dragracing och kört trimmad Bubbla innan jag själv lärt mig cykla.Detta resulterade i att jag med mycket hjälp byggde min första hottade motor. Det blev en Weberförsedd 1776 cc motor på 119 hästkrafter ! Långt bättre än den slitna 44 hästaren som satt i bilen när vi köpte den.
Bilden är från Bug Run 2005


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0