Race säsongen 2011

Under 2011 körde jag en hel del på Malmö Raceway. Mycket ska fungera ihop om man vill få en bra tid. I dragracing är starten och 60-fotstiden (18meter) oftast helt avgörande.Även förarens reaktionstid är viktig.För att 60-fotstiden ska bli så bra som möjligt är det viktigt att värma däcken ordenligt, så att fästet blir bra. För att bilen sedan ska kommaiväg såfort som möjligt så justeras däcktrycket på bakdäcken ofta. Skillnader på 0,1 bar syns direkt på tidkorten.



När allt är rätt justerat är det en häftig känsla när startgranen slår om till grönt och det bär iväg.





Framhjulen lyfter upp i luften,och man skickar i växlarna utan att släppa på gasen,-ganska brutalt. Det vill till att bilen är rätt ihopskruvad för att hålla. Det är väldigt kul att köra ifrån dyra Porsche  och BMW M3 som kostar som en fin sommarstuga. När solen skiner och tusentals människor på läktaren apploderar är det lätt att rodna innanför hjälmen.
Bästa tid med "Silberblitz" blev 7,69 på Malmö Raceway ( 201m) och 12,29 och 170Km/h på Gardermoen (402m) vilket räckte för en 5 plats i "min" klass. Dvs bilar utan överladdning och DOT märkta däck ! Detta med en gatregistrerad bil.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0